6. Januar ble det gjennom to artikler i Aftenposten satt spørsmålstegn ved innholdet
i og organiseringen av Grieg-året 2007. I ”
Uten mål og mening” kritiserte Idar Karevold det han oppfatter som et manglende faglig fundament
i markeringen av Grieg-året. ”Nå er det kommet sent i gang, ambisjonene synes
større enn evnen, og ideene mer luftige enn hva godt er. Dette er ingen oppskrift
på suksess”, skrev Karevold i sin kommentar.
I “
Komponist: Grieg roterer i graven” fulgte komponist Glenn Erik Haugland opp, og i intervjuet gav han uttrykk for
at Griegs radikalisme og dynamiske uro blir oversett i markeringen.
- Det hadde vært helt greit for meg dersom man laget en satsning i regi av reiselivsnæringen
og Eksportrådet. Men nå er altså dette tenkt som en kulturpolitisk markering.
Da må det blant annet stilles krav til musikkformidlingen. Her dreier det seg
om å øke forståelsen for Griegs musikk spesielt og klassisk musikk generelt, ja
kanskje for all slags kunstmusikk. Da holder ikke dette, sier Haugland.
8. januar svarte direktør i Grieg 07, Ragna Sofie Grung Moe, de to innleggene
slik i Aftenposten, og pekte på at det er lagt opp til nyskapende kunstneriske aktiviteter
over hele landet gjennom Grieg-året.
Om Griegs kvaliteter og om den "vanskelige" musikken
Den 23. januar kom det et nytt innlegg i Aftenposten, denne gangen fra komponist
og førsteamanuensis i musikkvitenskap ved NTNU, Ståle Kleiberg.
"For dem som måtte være i tvil om Grieg er stor nok til å rettferdiggjøre minneåret
for hans død, burde denne konserten feie all tvil av banen" skrev han om en konsert
med Trondheim Symfoniorkester og Sigurd Slåttebrekk, i innlegget "
Grieg verd et minneår?".
"Slik jeg forstår Hauglands kritikk fremført i Dagbladet og NRK P2, er det en
ren gjentagelse av holdninger fra tysk akademisk tradisjon, som oppsto i Griegs
egen samtid. Disse holdningene forfektes fremdeles på en del musikkakademier,
som dermed blir akademiske i ordets negative betydning, sterkt konserverende,
men gjerne med skinn av det motsatte", fortsatte han.
Haugland kom med tilsvar i artikkelen "
Grieg som underdog" (Aftenposten 29. januar), og skrev "Spørsmålet er ikke om Griegs musikk har
kvaliteter, men om den har kvaliteter nok". I innlegget "
Hauglands syn på Grieg" svarte Kleiberg blant annet følgende:
"Mitt anliggende var å vise at forestillingen om den "vanskelige musikken" har
ført til at det lenge har vært uten risiko å komme med ubegrunnede negative smaksdommer
om kunst à la Griegs, d.v.s. kunst som er lett tilgjengelig, men som allikevel
rommer mer enn det umiddelbart appellerende".
Komponist Ragnar Søderlind meldte seg på debatten, gjennom innlegget "
Historieløst om Grieg". "Hauglands innlegg vitner om frustrasjon over at den type samtidsmusikk han
selv representerer, mangler gjennomslagskraft. En gjennomslagskraft Edvard Grieg
hadde som en av sin tids betydeligste samtidskomponister i det internasjonale
rom", skrev Søderlind.
Ingen offentlig sløsing
Siste ord så langt, har Bjørn F. Holmvik i Bergen kommune. "For Bergen kommune
er det en viktig del av kunstpolitikken å ivareta livsgrunnlaget for nålevende
kunstnere. Det betyr å sikre en god og hensiktsmessig formidling av våre skapende
og utøvende kunstneres virksomhet slik at "nye og gamle" får tilgang til Grieg,
Nordheim og andres musikk. Derfor har kommunen bevilget tre millioner kroner til
formålet. Sammen med fire millioner fra Staten og én million fra Hordaland fylkeskommune,
utgjør dette det offentliges direkte bevilgning til begivenhetene i 2007. Det
kan vel neppe sies være "offentlig sløsing"?"skriver han i
denne kommentaren.